سومین همایش صادرات غیر نفتی استان یزد

حجت‌الاسلام و المسلمین "محمدعلی صدوقی" روز پنجشنبه در سومین همایش صادرات غیر نفتی استان یزد با انجام مقایسه صادرات غیر نفتی سه كشور ایران، عربستان و تركیه و پیشرفت روزافزون تركیه در این امر بدون داشتن منابع نفتی، افزود: برای داشتن سهم بیشتر از تجارت جهانی باید قدم‌های اساسی برداشت.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد گفت: تاكنون شعارهای زیادی‌در رابطه باحمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شنیده‌ایم اما متاسفانه صنعت با ركود مواجه شده است. و برای رشد صادرات باید از تولید محصولاتی كه مواد اولیه آن در كشور زیاد است بهتر و بیشتر حمایت شود و جشن صادرات ‪ ۲۰میلیارد دلاری شش ماه امسال نیز مرهون تلاش‌ها و سیاست‌های دولت‌های هشتم و نهم بوده كه گامی اساسی برای جهش صادراتی به شمار می‌رود. امام جمعه یزد همچنین با اشاره به وجود ذخایر عظیم سنگ آهن و ذغال سنگ در استان یزد خاطر نشان كرد: مواد معدنی موجود با قیمت‌های پایین تر از نرخ جهانی برای تولید به اصفهان می‌رود و براساس نرخ بین‌المللی نیز به فروش می‌رسد كه این كاری است برخلاف عدالت و ظلم فاحشی به استان و كارگران آن است همچنین سهم صادرات استان ‪ ۱/۵درصد كل صادرات كشور است که با توجه به اینكه چهار درصد صنایع كشور در یزد وجود دارد، این مقدار صادرات رقم خوبی نیست و باید بهتر عمل شود.
....
ادامه نوشته

متن كامل سخنرانی سیّد محمّد خاتمی در دانشگاه وین

بنام خدا
آقای رئیس
استادان ارجمند
دانشجویان عزیز
خانم ها وآقایان
برای من حضور در دانشگاه بزرگ و پرسابقة وین و در میان صاحب نظران نام آور حوزة حقوق و علوم سیاسی مایه خوشوقتی است و خوشوقتی بیشتر اینکه در این جمع می توانیم در باب موضوع مهمی چون ”اخلاق جهانی، حقوق و گفت و گوی فرهنگ ها“ گفت و گو کنیم. بحث درباره اخلاق جهانی منحصر به مباحث شناخته شده در حوزه فلسفه نخواهد بود، بلکه لازم است بحث کنیم که چگونه می توانیم راهی به مبانی روشن، قابل اجرا و احکام آور اخلاقی پیدا کنیم که در سایه آن احکام، قدرتهای بزرگ و کوچک جهان موظف و مکلف به رعایت حقوق اساسی انسان و کرامت و احترام نسبت به آحاد بشر شوند. و فکر می کنم با رجوع به جوهر ادیان الهی، بخصوص اسلام و مسیحیت، که هر دو بر اخلاق تکیه دارند می توان نه تنها میان پیروان راستین ادیان ابراهیمی همدلی ایجاد کرد، بلکه موجب همراهی و همگامی آنان برای درمان آلام امروز بشر و مهار کردن قدرتهای بداخلاقی شد که جز به زور و اشغال و سرکوب و ترور نمی اندیشند.
اجازه می خواهم در اینجا به طرح و توصیف موضوع مورد نظر این نشست بپردازم و زمینه گفت و گو در این مورد را فراهم آورم.....

ادامه نوشته

مجوز 48 کانون تبلیغاتی در سه ماهه سوم سالجاری

طی سه ماهه سوم سال جاری مجوز 48 کانون تبلیغاتی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد صادر شده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، در این مدت ، 3 جلسه کمیسیون تبلیغات در این ارتباط برپا شد. این گزارش می افزاید
طی سه ماهه سوم سال جاری مجوز 48 کانون تبلیغاتی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، در این مدت ، 3 جلسه کمیسیون تبلیغات در این ارتباط برپا شد.

این گزارش می افزاید : در این مدت همچنین مجوز 2کانون تبلیغاتی به علت عدم فعالیت لغو شده است.

این کانون ها در شهرستان خاتم و صدوق فعالیت می کردند.

به مناسبت ایام ا... دهه فجر :نمایشگاه عکس و کتاب توسط ارشاد یزد برگزار می شود

نمایشگاه کتاب و عکس به مناسبت ایام ا... دهه فجر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در تمامی شهرستانهای این استان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، این نمایشگاه در بخش عکس 100 قطعه عکس با عنوان انقلاب اسلامی در نگاه تصویر برپا می نماید.
همچنین در نمایشگاه کتاب نیز کتبی که در ارتباط با انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است در معرض دید علاقمندان گذاشته می شود.
برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و تجلیل از مقام شامخ ایثارگران از دیگر برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ایام است.

مراسم شب شعر "ولایت" در اردکان یزد


مراسم شب شعری تحت عنوان "ولایت" در شهرستان اردکان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، این مراسم به مناسبت هفته ولایت برپا شد.
در این شب شعر 12 نفر از شاعران برجسته استانی اشعار خود را قرائت نمودند.
گفتنی است این مراسم به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

تبليغات و نمايش محصولات " دخاني " در يزد ممنوع شد

تبليغات و نمايش محصولات " دخاني " در يزد ممنوع شد
يزدفردا :معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان يزد گفت: تبليغات و در معرض نمايش قرار دادن محصولات دخاني ، از جمله قليان و آلات و ادوات آن در اين استان ممنوع است.
سرهنگ "محمدحسين صباغ" افزود: با وجود هشدارهاي پياپي مجامع پزشكي و فرهنگي ، مصرف و استعمال دخانيات از جمله سيگار و قليان در جامعه همچنان ادامه دارد و پيامدهاي ناشي از آن جدي و جبران ناپذير است.
به گفته وي ، استفاده از مواد دخاني و قليان در مراكز پذيرايي و اقامتي سفره‌خانه و رستورانهاي سنتي ، هتل‌ها ، مسافرخانه‌ها، باغچه‌هاي پذيرايي و تمامي اماكن عمومي ممنوع است.
وي اظهار داشت: مسووليت اجرايي ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي با مديران ، كار فرمايان و متصديان آن بوده و در صورت تخلف برخورد قانوني خواهد شد.

ادامه نوشته

دو اثر تاريخي يزد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد

دو اثر تاريخي يزد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد
يزدفردا :  دو اثر تاريخي شهر يزد به شماره‌هاي ‪ ۱۹۰۹۱‬و ‪ ۱۹۰۷۹‬در فهرست آثار ملي به‌ثبت رسيد. 
آثار ياد شده شامل خانه‌هاي تاريخي " شحنه‌اي " و " مظفر عرب " در يزد هستند. 
قدمت خانه شحنه‌اي به قرن هشتم هجري قمري و خانه مظفر عرب به دوران قاجار بر مي‌گردد.
تاق نما محرابي شكل در قسمت ايوان اصلي و شمشه‌گيري فضاي مركزي و صفه‌ها از ويژگي‌هاي خانه شحنه‌اي است.
اين بنا از دو حياط بيروني و اندروني تشكيل شده كه حياط بيروني بزرگ و اندروني كوچكتر است.
همچنين خانه مظفر عرب كه‌درمحله‌پشت باغ بافت تاريخي يزد قرار دارد داراي حياط مركزي و ساختمان‌ها و اتاق‌ها در اطراف آن ساخته شده‌است.
در حياط اندورني اين خانه دو بادگير به چشم مي‌خورد كه يكي روبروي تالار جنوبي و ديگري در ضلع شرقي بنا واقع شده‌است.
تاكنون ‪ ۲۵۴‬خانه تاريخي يزد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌است.
لاري‌ها، رسوليان ، نواب وكيل، سيگاري ، بلور فروش، امامزاده‌اي ، اربابي، مشروطه، امام حسيني، عرب زاده، گلشن، وزيري، تهراني، كرماني‌ها، كلانتري ، ياوري، عبدالغفور ظريف چايي فروش و شاكري از ديگر خانه‌هاي قديمي شهر يزد است.
از مجموع شش هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر شناسايي شده استان يزد ، بيش از يك هزار و ‪ ۱۰۰‬اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌است.

بزرگترين نخل " سيدالشهداء (ع) " در مهريز يزد ساخته شد

 بزرگترين نخل " سيدالشهداء (ع) " در مهريز يزد ساخته شد
يزدفردا :ساخت بزرگترين " نخل سيدالشهداء (ع) " كشور در روستاي خورميز سفلي استان يزد
هزينه‪ ۲۰۰‬ميليون ريالي ساخت اين نخل توسط يكي‌ازخيرين منطقه‌پرداخت شده‌است. 
اين نخل با ارتفاع ‪ ۱۱/۵‬و عرض هفت و نيم متر به وزن ‪۹/۵‬ تن ، از چوب چنار و سپيدارساخته شده‌است.
، ‪ ۳۵۰‬نفر با قرار گرفتن در زير اين نخل مي‌توانند آن را از زمين بلند كنند.
علاوه بر نخل ياد شده كه در اصطلاح محلي به آن " نقل " مي‌گويند ، در سطح اين شهرستان ‪ ۳۴‬عدد نخل كوچك و بزرگ ديگر نيز وجود دارد.
نخل در فرهنگ مردم مهريز و ديگر نقاط كشور نمادي ازپيكر مطهر حضرت امام حسين (ع) و ساير بزرگان دين است كه با چوب ساخته مي‌شود.
مردم متدين و مذهبي منطقه در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني اين نخل را با انواع پارچه‌هاي مذهبي و آينه پوشانده و با حضور عزاداران چندين مرتبه آن را دور حسينيه مي‌چرخانند.